https://nataliamorari.md/

EDITORIAL: Scurt pe doi despre curățarea rapidă a celor mai odioase personalități din sistemul judiciar și trimiterea acestor cazuri în instanțe

Ceea ce ni se prezintă de trei ani ca o reformă fără precedent a sistemului judiciar – vetting-ul și prevetting-ul – este de fapt o poveste ridicolă: criminalii în robe demisionează voluntar cu plăți și pensii enorme, iar în locul lor sunt numiți judecători loiali. Aceasta nu este o reformă! 

Reforma actuală este cea mai absurdă posibilă – când o persoană este pedepsită prin concediere nu pentru ceea ce a făcut cu adevărat, ci pentru că i s-a găsit avere suplimentară.

De fapt, aceștia trebuie abordați din punctul de vedere a acțiunilor întreprinse, ce ilegalități au comis și ce decizii au luat. 

Ceea ce a împiedicat toate reformele judiciare de până acum, inclusiv vetting-ul și prevetting-ul, este refuzul puterii de a renunța la controlul asupra sistemului judiciar.

Prima etapă a reformei. Lupta împotriva întregului sistem este o cauză pierdută, deci trebuie să alegem aproximativ 50 de cei mai odioși judecători, foști și actuali, care trebuie să fie trași la răspundere penală pentru decizii vădit nelegitime în cazurile cu cea mai mare rezonanță. 

Prima etapă a reformei va dura trei luni.

După curățarea rapidă a celor mai odioase personalități din sistemul judiciar și trimiterea tuturor acestor cazuri în instanțe, începe cea mai importantă a doua etapă a reformei. Deci:

1. Se formează un nou organ de gestionare judiciară – Comisia Disciplinară din 7 persoane. Această Comisie Disciplinară este creată de o comisie de conciliere formată din avocați (o treime), parlamentari (o treime, dintre care majoritatea din opoziție) și judecători și procurori (50/50). Aproximativ 15 persoane din avocați, parlamentari, judecători și procurori, și niciunul dintre aceștia nu are majoritate în această comisie.

2. Noul organ creat – Comisia Disciplinară – este scos de sub autoritatea Consiliului Superior al Magistraturii.

3. Comisia Disciplinară este formată doar din judecători străini cu cel puțin 20 de ani de experiență și retrași din activitate cel puțin de la instanța de apel sau de casație din țara lor. Acest lucru va exclude nepotismul și posibilitatea ca judecătorii ale căror cazuri disciplinare sunt examinate de comisie să ajungă la înțelegeri. În ciuda exemplului negativ de selecție a experților străini în cadrul vetting-ului și prevetting-ului, în cazul nostru principiul selecției va fi radical diferit.

4. Pe lângă Comisia Disciplinară se creează un organ de anchetă din 6 anchetatori, selectați de Comisia Disciplinară.

5. Se schimbă subordonarea în ceea ce privește judecătorii și membrii familiilor acestora. Cazurile împotriva judecătorilor și membrilor familiilor lor pot fi investigate doar de departamentul de anchetă al Comisiei Disciplinare. Autorizațiile pentru deschiderea dosarelor penale, percheziții și arestări pot fi date doar de Comisia Disciplinară. Sub controlul ei se desfășoară acțiunile de investigație împotriva judecătorilor. Acest lucru va exclude chiar și posibilitatea teoretică de a exercita presiuni sau influență asupra judecătorilor. Niciun procuror sau angajat al SIS nu va putea măcar să atingă un judecător. Acest lucru va elimina frica judecătorilor de a lua decizii – chiar dacă decizia poate să nu fie pe placul puterii actuale.

6. Comisia Disciplinară analizează deciziile judecătorilor în esență, căutând semne de decizii vădit nelegitime, precum și conformitatea eticii judecătorilor cu Principiile din Bangalore. Nu voi intra acum în detalii, dar cei din sistem vor înțelege despre ce vorbesc. Pe scurt, este un fel de constituție sau, mai degrabă, jurământul lui Hipocrate pentru judecători.

7. În caz de îndoială cu privire la motivele reale ale luării unei decizii controversate de către un judecător, Comisia Disciplinară poate cere judecătorului să treacă un test poligraf. Întrebările de la poligraf pot viza doar perioada de după adoptarea legii privind Comisia Disciplinară.

8. Se introduce un institut din dreptul englez – „contempt of court” (sfidarea curții), potrivit căruia un judecător poate, printr-o decizie unilaterală, fără anchetă din partea procurorilor, să condamne la închisoare până la 2 ani. Această pedeapsă poate fi aplicată în caz de înșelare a instanței, încălcarea ordinii în sala de judecată, neîndeplinirea intenționată a dispozițiilor instanței, încercare de influențare a instanței, insultarea instanței etc. În acest caz, orice presiune, mai ales publică, din partea politicienilor poate fi considerată dispreț față de instanță. 

9. Se schimbă complet principiul reținerii pe durata anchetei preliminare. Arestul în stadiul urmăririi penale este principalul mod de presiune asupra cetățenilor din partea autorităților și organelor de drept – presiune și extorcare de mită. Prin urmare, la adoptarea deciziei de arestare, instanța este obligată să includă în decizie suma cauțiunii, după plata căreia persoana reținută poate fi eliberată. Fără această înregistrare, decizia de arestare nu este valabilă. Excepție pot face infracțiunile violente, unde există un risc mare de recidivă. Suma cauțiunii trebuie reglementată prin lege. Apropo, aceasta este o practică americană și britanică.

10. În cazurile de interes public și caracter politic, la dorința părții procesuale, va fi introdus un juriu.

11. Procesele împotriva funcționarilor publici și în cazurile deosebit de grave vor fi accelerate la maxim, fără încălcarea dreptului la apărare. În acest scop, numărul judecătorilor va fi mărit (de exemplu, prin creșterea vârstei de pensionare a judecătorilor până la 75 de ani), iar aceste cazuri vor fi considerate prioritare în programul de audieri. Astfel, va fi schimbată situația în care crima și pedeapsa sunt întinse pe ani de zile. Această întârziere afectează negativ încrederea în justiție, reduce autoritatea puterii judiciare și creează aparența impunității.

Această a doua etapă a reformei trebuie să se desfășoare în șase luni. 

A treia etapă a reformei se referă deja la schimbarea legii în sine. Este necesar să se introducă elemente de drept precedent, să se aplice mai pe larg principiul justiției „cu ochii larg deschiși”, să se împrumute norme de procedură din dreptul anglo-saxon, care pe bună dreptate este considerat unul dintre cele mai bune din lume.

A patra etapă va fi o componentă permanentă a reformei – cursuri de formare și perfecționare continuă pentru judecători.

Cu certitudine vor fi cei care nu vor fi de acord, dar sunt sigură că deja peste un an, în combinație cu legea anticorupție pe care am prezentat-o anterior, vom vedea un nou sistem judiciar, puternic și independent, unde comportamentul conform legii va fi rațional și rezonabil pentru orice cetățean. 

popupimg

Bună ziua!

Sunt Natalia Morari și vă invit să
vă alăturați echipei mele. Împreună putem face schimbarea aici și acum!

Привяжу зарплату президента, членов правительства и парламента к средней зарплате учителей, врачей и к средней пенсии. Нельзя поднять зарплату президенту, членам правительства и депутатам без повышения средней зарплаты учителей, врачей и средней пенсии в соотношении минимум 1:2 (например, если хотят повысить себе на 10%, должны повысить на 20% учителям, врачам и пенсионерам).

Я верну то, что украли у пенсионеров. Восстановлю индексацию пенсий за 2022 год до положенных 30% от уровня инфляции, что составит от 5 до 8 тысяч лей для каждого пенсионера.

Обеспечу выдачу пенсионерам ежемесячных дифференциальных талонов на питание на сумму 1500 лей, на которые они смогут покупать продукты питания молдавского производства.

С целью удержания молодежи в стране и улучшения финансового положения пенсионеров добьюсь введения пониженной ставки социальных налогов с заработной платы для молодежи до 27 лет и пенсионеров (в размере 1/3 от стандартных отчислений). При этом для работающих пенсионеров будет сохранена их пенсия.

С целью удержания населения от эмиграции, добьюсь введения ипотечной частно-государственной программы с процентной ставкой в 1%.

Инициирую пересмотр функционала всех государственных институтов с полным переосмыслением их отношений с простым гражданином. Ликвидирую большое количество государственных органов, сокращу их численность и функции. Государственный аппарат должен быть компактным и переориентирован на новые цели и задачи - построение новой экономики и обслуживание потребностей обычного человека.

Проведу амнистию капитала и налоговую амнистию. Люди должны пользоваться своими деньгами как хотят, без искусственных ограничений. Деньги и имущество, заработанные людьми как за рубежом, так и внутри страны, будут задекларированы и амнистированы.

Добьюсь новой роли государства в экономике. Лично буду курировать программу по созданию нового класса предпринимателей через совместное создание с государством малого и среднего бизнеса с дальнейшей передачей прав собственности и управления в частные руки. Государство будет участвовать в создании малых и средних предприятий через предоставление бизнес-проектов, земли, бесплатных финансовых ресурсов, технологий, бесплатной технической помощи и общего покровительства. Каждый гражданин будет иметь возможность стать предпринимателем и иметь свой бизнес.

Совместно с премьер-министром возьму на себя обязательство по открытию новых экспортных рынков сбыта и по продвижению молдавской продукции за рубежом.

Откажусь от контроля над судебной системой и создам реально независимый суд, где судьи будут защищать людей от чиновников и государства.

Под личную ответственность президента будет введена программа «охота за инвесторами».

Проведу фундаментальные экономические реформы, позволящие развить новые направления развития страны в сфере услуг и промышленного производства.

Voi asocia salariul președintelui, al membrilor Guvernului și al Parlamentului cu salariul mediu al profesorilor, medicilor și cu pensia medie. Nu poate fi mărit salariul președintelui, al membrilor Guvernului și al deputaților fără a crește salariul mediu al profesorilor, medicilor și pensia medie într-un raport de cel puțin 1:2 (de exemplu, dacă își propun să mărească salariul cu 10%, trebuie să mărească salariul profesorilor, medicilor și pensia cu 20%).

Voi restitui ceea ce a fost furat de la pensionari. Voi restabili indexarea pensiilor pentru anul 2022 până la 30% din nivelul inflației, ceea ce va constitui între 5.000 și 8.000 de lei pentru fiecare pensionar.

Voi asigura distribuirea de tichete diferențiate de masă pentru pensionari, în valoare de 1.500 de lei pe lună, pe care aceștia le vor putea folosi pentru achiziționarea produselor alimentare autohtone.

Voi obține introducerea unei cote reduse de taxe sociale pe salariu pentru tinerii de până la 27 de ani și pentru pensionari (în valoare de 1/3 din contribuțiile standard). În același timp, pentru pensionarii care lucrează, pensia lor va fi păstrată.

Pentru a reduce migrația populației, voi obține introducerea unui program ipotecar public-privat cu o rată a dobânzii de 1%.

Voi iniția revizuirea funcțiilor tuturor instituțiilor de stat, cu o regândire completă a relațiilor lor cu cetățenii. Voi desființa un număr mare de instituții de stat, reducând numărul și funcțiile acestora. Aparatul de stat trebuie să fie compact și reorientat către noi scopuri și obiective – construirea unei noi economii și satisfacerea nevoilor omului obișnuit.

Voi efectua o amnistie a capitalului și o amnistie fiscală. Oamenii trebuie să-și poată folosi banii cum doresc, fără restricții artificiale. Toți banii și bunurile obținute de oameni, atât în străinătate, cât și în țară, vor fi declarate și amnistiate.

Voi asigura un nou rol al statului în economie. Voi supraveghea personal programul de creare a unei noi clase de antreprenori. Statul va participa la crearea întreprinderilor mici și mijlocii prin furnizarea proiectelor de afaceri, terenuri, resurse financiare gratuite, tehnologii, asistență tehnică gratuită și protecție generală. Fiecare cetățean va avea posibilitatea să devină antreprenor și să își deschidă propria afacere.

Împreună cu prim-ministrul, îmi voi asuma responsabilitatea pentru deschiderea de noi piețe de export și pentru promovarea produselor agricole moldovenești în străinătate.

Voi renunța la controlul asupra sistemului judiciar și voi crea o justiție cu adevărat independentă, unde judecătorii vor proteja oamenii de funcționarii publici și de stat.

Sub responsabilitatea personală a președintelui, va fi implementat un program de „vânătoare de investitori”.

Voi efectua reforme economice fundamentale care vor permite dezvoltarea de noi direcții în domeniul serviciilor și al producției industriale.

Здравствуйте!

Я Наталья Морарь и приглашаю вас на присоединяйся к моей команде Вместе мы сможем изменить ситуацию здесь и сейчас!